Skagen Rådhus 2008

Annelis og jeg havde 3 dage til at hænge malerier op og fra om formiddagen tog vi til Rådhuset for

som det første at hænge Jakobs malerier op.

Tidlig om morgenen var det tid til at indtage morgenmaden på Brøndums Hotel og jeg kan kun

opfordre alle til at prøve alle de smagsoplevelser som de tilbyder.

Efter besøget på Brøndums Hotel fortsatte vi ophængningen på Rådhuset.

Om eftermiddagen kørte jeg en tur syd for Skagen for at finde nye motiver til komne

Skagensmalerier og om eftermiddagen fortsatte min søgen på motiver i Skagen ved at tage en

sejltur med museumsskibet Hansa her var målet en helt specielt begivenhed som lykkes og som

jeg ved en senere lejlighed viser på en malerier udstilling i Skagen.

Fernisering i Rådhussalen

på Skagens Rådhus

Fredag d.04.07.2008

Så startede dagen som hele tiden har været det egentlige mål for rejsen til Skagen

ferniseringen under vores fællesudstilling med Skagensmalerier på Skagens Rådhus.

I Byrådssalen Kl.11 skulle vi starte men der blev ved med at komme besøgene så først et kvarter senere holdt jeg en velkomst og minde tale for Skagensmaleren Jakob Fedder Karlsson, vi drak Jakobs skål og der kunne vælges imellem rødvin fra Drachmanns Hus eller Brut Cremant de Bourgogne Prestige.

Annelis og jeg takkede Susen Dennis der er tilknyttet Skagens Kunstforening PR afdeling for det flotte arbejde Susen har lagt i at hjælpe os med udstillingen og fik som tak overrakt en flaske

Hip Hip Hurra Champagne hentet hjem til Skagen fra Kunstmuseet Arken der i år havde en meget flot udstilling med de gamle Skagensmaleres værker, herefter overtog Bodilles nevø Poul scenen og fyldte Rådhuset med sin dejlige harmonika musik et instrument som Jakob også

yndede at spille på, nu var det endelig tid til at se på malerier og inden for kort tid blev flere af vores malerier solgt.

Annelis og jeg sender alle der mødte frem til ferniseringen en stor og varm tak i var alle med til i Jakobs ånd at gøre dagen meget smuk tusind tak!

Drachmanns aften

Torsdag d.03.07.2008

Om aftenen var det endnu engang tid til at overvære en dejlig aften i

Holger Drachmanns hus, som altid så spillede og sang Kurt Kaas

Drachmanns musik og forfatteren Poul Bernth fortalte historien fra de

gamle dage i Skagen og at det var en speciel aften var ikke til at tage

fejl af for da kunstnerne takkede af så rejste vi os alle op og takfast

hyldede de to kunstnere der i den grad betyder så meget for den

gamle sjæl i Skagen.

Museumsbesøg / Brøndums Hotel og Sønderstrand

Lørdag d.05.07.2008

Formiddagen blev brugt til et dejligt gensyn i Michael og Anna Anchers kunstnerhjem på markvej,

her glædede jeg mig først og fremmest til at se Anna Anchers maleri når hundene fodres som muset fik foræret i 2006, du kan her læse mere om maleriet og gaven til kunstnerhjemmet.

Om aftenen var der igen bestilt bord på Brøndums Hotel sammen med flere familie medlemmer og vi sluttede endnu en dejlig madoplevelse af med et besøg på Sønderstrand hvor vi i læ af

klitterne drak Bourgogne vin og høkerbajere mens vi røg store cigare,

vi havde også konkurrence

som gik ud på at kaste til måls efter en oprejst sutsko, alt dette nød vi i skæret til den blå time.

Der er desværre kommet censur på diverse optaget fotos beklager.

Skypumper med museumsskibet Hansa

Søndag d.06.07.2008

Så var det igen tid til en tur med museumsskibet Hansa turen gik til Grenen og retur men denne gang skulle det vise sig at blive noget helt specielt. Vejret var ikke det bedste så regntøjet var fundet frem og vi var da også kun lige kommet ud af havnen da Hansa begyndte at ride på bølgerne så det var med at holde fast.

Men på vej mod Grenen opstod der 3 skypumper mod syd og de havde alle retning mod Skagen havn og os, de var så tæt på at vi tydelig kunne se opsprøjtet fra skypumperne et flot syn må jeg sige og det blev også vist i TV-avisen samme aften. Da vi havde rundet Grenen og

satte kurs mod havn var skypumperne heldigvis gået i opløsning men så skulle et stort regnskyl passere,

Ole og Børge der var skippere på Hansa søgte læ i styrehuset mens vi der stod i

stevnen vendte ryggen til og der kom vand skulle jeg hilse at sige jeg tror Børge og Ole må have tænkt de er lidt småtosset de turister for de tilbød at vi kunne komme under dæk men næ nej vi skulle have det hele med og det fik vi en ordentlig vandgang.

Oplev her turen på Youtube

De 7 kunstdage i Skagen er ved at være slut men inden er der så mange jeg godt vil takke for alle de

dage i Skagen jeg håber alle her er nævnt.

Først en stor og varm tak til dig Annelis børnene Jens Jakob, Susanne og barnebarnet Karl Emil, en

speciel tak til familien der tog den lange tur til Skagen, Jytte, Anny min Mor, Betina og Jan, Bodilles

Nevø Poul, personalet i Drachmanns hus, Susen Dennis og hendes mand Piere, Skagen

Kunstforening, Børge og Ole på Museumsskibet Hansa, Ejner Guldager Nielsen fra Skagen Kultur og

Fritidscenter, journalist Bent Madsen fra avisen Skagen Onsdag, Leif fra Rådhuset og ikke mindst alle

der mødte frem til ferniseringen vi var vel et sted mellem 70 - 80 sjæle tusind tak for jeres interesse.

7 kunstdage i Skagen 2008.

Fra Mandag den 31 / 6 til Søndag den 6 / 7 2008

Hele Juli måned udstiller jeg Skagensmalerier på Skagen Rådhus sammen

med Skagensmaleren Jakob Fedder Karlsson.

Men inden jeg skriver min rejsebeskrivelse er det med stor sorg at skulle fortælle om min kunstnerven

Skagensmaleren Jakob Fedder Karlsson`s bortgang den 28 Januar 2008, vi havde sammen planlagt

denne udstilling for mere end et år siden i sammenarbejde med Skagens Kunstforening Jakob havde

færdig gjort sine malerier til udstillingen og i Jakob`s ånd så var Annelis Jakob`s kone ikke i tvivl om

at udstillingen skulle gennemføres.

Tidlig om morgenen kørte jeg endnu en gang til Skagen for at udstille mine malerier og som så mange

gange før var det først da jeg kom Nordenfjords at solens stråler brød frem, første stop når jeg

ankommer til Skagen er Skawgrillen det er gået hen og blevet en tradition for at indtage vel nok

Danmarks bedste ribbensandwich.

Jeg besøgte kort efter Annelis og vi tog sammen til Skagen kirkegård hvor vi satte en rose på Jakobs

urnegravsted.

Om aftenen tog jeg en tur til Sønderstrand for at nyde stilheden og aftenlyset men pludselig ud af

ingenting kom et komne motiv til et nyt Skagensmaleri gående det var helt specielt men et motiv som

jeg vil holde hemmeligt indtil videre.